FAKTY I MITY logopedyczne

Opublikowano: 2018-11-07 18:29, Numer artykułu: 6818

Im więcej mówisz do dziecka,
tym szybciej ono zacznie mówić.

Tak zwana ,,kąpiel słowna”, czyli mówienie do dziecka
od jego pierwszych dni życia jak najczęściej, o wszystkim
i przy każdej okazji, wspomaga rozwój mowy Malucha.

 

W rozmowie z dzieckiem nie powinno się
zdrabniać wyrazów.

Zwracając się do dziecka, nawet tego naprawdę małego,
nie powinniśmy mówić ,,po dziecinnemu”.

 

Dziecka do drugiego roku życia nie należy
poprawiać, kiedy skraca czy upraszcza słowa.

Dziecko w tym wieku ma prawo do upraszczania
grup spółgłoskowych czy skracania wyrazów. Jeśli dziecko mówi nam, że chce ,,ić” (pić), powiedzmy: ,,Dobrze, już daje Ci picie”, pokazując w ten sposób, że je rozumiemy. Maluch na tym etapie ma do tego prawo.

 

Roczniak powinien używać już kilku słów.

Zwykle roczne dziecko posługuje się kilkoma słowami, takimi jak: ,,mama”, ,,tata”, ,,baba”, ,,pa pa”. Zdarza się, że dziecko wypowie pierwsze słowo mając 9 miesięcy, inne mając 14 miesięcy.
Jednak taka różnica nie jest powodem do niepokoju.

 

Dwulatek, który nie mówi powinien
wraz z rodzicami odwiedzić logopedę.

Słownik czynny dwulatka powinien zawierać od 200 do 300 słów chociaż jest to sprawa indywidualna, zależna od wielu czynników takich jak np. stymulacja językowa otrzymywana od rodziców.
Jeśli jednak dziecko nie mówi wcale, może to świadczyć
o poważniejszych zaburzeniach i konieczna jest konsultacja
u logopedy.

 

Dziecko, które zaczyna mówić później
może mieć problemy w szkole.

Istnieje takie ryzyko, ponieważ dzieci, u których występuje opóźniony rozwój mowy, często znajdują się w grupie ryzyka dzieci dyslektycznych.

 

Wada wymowy rodzica może być przyczyną
wady wymowy u dziecka

Dzieci posiadają zdolność nieświadomego dostosowywania swojej wymowy do wymowy otoczenia. Dlatego w wymowie dziecka mogą się utrwalić nieprawidłowe, niezgodne z normą wzorce artykulacyjne.

 

Logopeda czyni cuda – po dwóch spotkaniach
zawsze widoczne są efekty.

Pamiętaj, że efekty terapii są kwestią indywidualną,
wymagają czasu oraz Waszej codziennej pracy w domu.

 

Problem rozwiąże się sam.

Zaburzenia rozwoju mowy są najczęściej ignorowanym zespołem dysfunkcji dziecięcych. Troska rodziców i opieka pediatrów koncentrują się na dolegliwościach somatycznych, prawidłowym rozwoju fizycznym, profilaktyce chorób.

 

Terapia logopedyczna zwalnia rodziców od pracy w domu.

Praca logopedy nie przyniesie oczekiwanych efektów
jeśli nie będzie wsparta pomocą rodziców czy nauczycieli.

 

Nie należy spieszyć się z terapią logopedyczną,
jeśli tata czy starsze rodzeństwo zaczęli mówić później.

Rozwój mowy jest indywidualną kwestią. Mimo, że czasem zdarza się tak, że w rodzinie dzieci zaczynają mówić później nie jest to zasadą i nie można się tym sugerować.

 

Do logopedy należy udać się, gdy dziecko skończy
6 rok życia.

Wizyta u logopedy może odbyć się zdecydowanie wcześniej nawet przed ukończeniem pierwszego roku życia. Warto skonsultować się z logopedą na przykład, gdy dziecko nie gaworzy albo zaobserwuje się u niego inne niepokojące objawy, takie jak brak zainteresowania ludzką twarzą.

 

Chłopcy mówią później.

Etapy rozwoju mowy dla chłopców i dziewczynek
są takie same.

 

Korzystanie ze smoczka do 3 roku życia dziecka
nie wpływa na rozwój mowy dziecka.

Systematyczne i długotrwałe stosowanie smoczków,
kubków niekapków, szczególnie w okresie dynamicznego rozwoju mowy, może powodować wady zgryzu, próchnicę zębów oraz wady wymowy u dzieci.

 

Logopeda jest tylko od wad wymowy
dzieci w zerówce.

Logopeda opieką obejmuje człowieka od narodzin do późnej starości. Pracuje nad komunikacją, dykcją, płynnością mówienia.

Uczy prawidłowych nawyków związanych z połykaniem
i oddychaniem. Pomaga również osobom dorosłym np. po udarach, wypadkach.

 

Pamiętaj, że pierwsze słowa dziecka powinny pojawić się
około 1 roku życia. Mózg dziecka oraz układ artykulacyjny muszą być na to w pełni gotowe.

 

Pamiętaj, że Twoja mowa jest dla dziecka wzorem,
dlatego od początku należy uczyć je prawidłowej wymowy wyrazów. Oczywiście, możesz mówić do dziecka pieszczotliwie np. Słoneczko. Dzięki takim określeniom dziecko czuje się ważne i kochane.

 

Pamiętaj, że 2-3 letnie dziecko, które nie mówi powinno koniecznie znaleźć się pod opieką logopedy!

 

Pamiętaj, że najlepszy czas na odstawienie smoczka
to ok. 4-5 miesiąc życia dziecka, czyli czas kiedy wyżynają się pierwsze zęby, a potrzeba ssania zamienia się w nawyk.